RALUCA ȚURCANAȘU
Anul Nașterii: 1990
Raluca Țurcanașu lucrează oficial în București, dar preferă să fie oriunde altundeva, locuri la scară umană, mai proprii dimensiunii ei de pieton de 1.60 m. Raluca lucrează în fotografie practic de când se știe, de când tatăl ei a lăsat-o să încerce niște cadre cu Zenitul lui. Însă, până acum, a preferat ca lucrările ei să fie complet necomerciale și cel mai adesea chiar private, un gest al unei mitologii intime care riscă să se banalizeze atunci când este expulzată în spațiul public. Nu a făcut, deci, din fotografie nici artă, nici profesie și, inițial, a ales un parcurs universitar pragmatic.
Raluca a urmat în paralel Facultatea de Marketing (Academia de Studii Economice, București) și Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (Universitatea București). De la prima nu păstrează lucruri foarte concrete însă a obținut câte burse a putut, reușind astfel să-și procure prima ei cameră, un Nikon D90, pe care-l preferă și azi. Tot de la aceeași facultate a avut o bursă Erasmus în Porto, Portugalia, unde a studiat economie publică, monetară și a resurselor umane.
În schimb, la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a urmat specializarea publicitate, latura pragmatică și mercantilă a creativității ei. A lucrat apoi aproape 5 ani în domeniu, ca account executive și apoi account manager, întâi la Leo Burnett și apoi la Rusu+Borțun. A învățat să coordoneze o campanie publicitară de la primirea mailului până la spotul de pe televizor sau de la prima idee de site până la platforma funcțională. A lucrat în acest răstimp cu clienți diverși, de la Procter & Gamble (Ariel, Fairy, Max Factor, Always, Gillette, Bonux, șamd), Fashion Days (lansarea) la televiziunea UPC, companii de consultanță în resurse umane sau producători de materiale de construcții (Patru Mâini).
Natura ei curioasă s-a bucurat de toate aceste cunoștințe și interacțiuni, însă, de la un moment dat și-a dat seama că procesele de agenție și modul în care era înțeles rolul de manager de proiect nu îi hrăneau deloc natura creativă; a încercat să negocieze un rol hibrid, fără succes. A luat astfel o pauză, a găsit un proiect care să-i permită să și scrie dar și să coordoneze proiecte, la IAA România. S-a înscris la masteratul „Teoria și Practica Imaginii”, din cadrul Centrului de Excelență în Studiul Imaginii (Universitatea București) de unde tocmai ce a absolvit, în septembrie 2020, cu o lucrare intitulată „Transgresiunile reflexiilor. Pentru o analiză figurală a imaginii fotografice”. În 2019, a beneficiat de o bursă Erasmus la Paris Diderot (Paris 7), în cadrul Facultății de Litere, Artă și Cinema.
Periodic colaborează cu Revista ARTA, online și print, și oferă consultanță în comunicare asociațiilor care au nevoie (cel mai recent, Asociația Oberliht din Chișinău). Comunică pentru Centrul pentru Studierea Modernității și a Lumii Rurale și pentru Școala IAA de Marketing și Comunicare. Are în permanență proiecte în lucru, acum un eseu subiectiv despre „țara” pe care n-a avut-o, Mileanca, Botoșani. De aproximativ 2 ani, a început să experimenteze și cu arta video.
Mai multe despre ea, articole și fotografii: www.ra-luca.me
Proiect fotografic I Mirror the Mirror